Knihobot

Tristan Tzara

    16. duben 1896 – 25. prosinec 1963

    Rumunsko-francouzský básník a esejista, známý především jako zakladatel hnutí Dada, nihilistického revolučního uměleckého směru. Jeho raná tvorba, včetně manifestů a prvních dadaistických textů, šokovala a rozkládala jazykové struktury. Později se v Paříži zapojil do destruktivních aktivit s cílem provokovat veřejnost. Kolem roku 1930, unaven nihilismem, se přidal k surrealismu a angažoval se v politice, což ho přiblížilo lidem. Jeho zralá lyrická poezie odhaluje úzkost lidské existence, rozpolcenou mezi vzpourou a úžasem nad každodenní tragédií, přičemž chaotická slova dada nahradil obtížným, ale zlidštěným jazykem.

    Tristan Tzara
    Cinema Calendrier Du Coeur Abstrait Maisons Bois Par Arp
    Seven Dada Manifestoes and Lampisteries
    Paměť člověka
    Slunná silnice samá radost
    Mluvím já vlci
    Daroval jsem svou duši bílému kameni
    • Kniha je rozsáhlým, více než třistastránkovým výborem z celoživotní tvorby známého francouzského autora rumunského původu, jednoho z tvůrců dadaismu – Tristana Tzary. Svazek obsahuje texty od knihy První nebeské dobrodružství pana Antipyrina (Curych 1916) až po soubor Právě nyní (Paříž 1961), včetně nejdůležitějších manifestů dada z klíčové publikace Sedm manifestů dada (Paříž 1924). Překlad je dílem básníka, prozaika, překladatele, člena legendární surrealistické Skupiny Ra Zdeňka Lorence, který se věnoval Tzarově tvorbě od konce 30. let až do své smrti v roce 1999. Svazek podstatně rozšiřuje dosud poslední česky vydaný výbor Tzarových textů Paměť člověka, od jehož vydání uplynulo již 41 let. Knihu graficky upravil David Pohribný, je vybavena obrazovou přílohou, rozsáhlou studií Zdeňka Lorence o Tzarově životě a díle i bibliografií hlavních Tzarových děl, kterou sestavil editor svazku Michal Bauer.

      Daroval jsem svou duši bílému kameni
    • Dosud nejrozsáhlejší výbor z poesie Tristana Tzary (1896–1962), jednoho z iniciátorů dadaismu a z nejvýznamnějších moderních básníků; na čas se připojil i k surrealismu, k vrcholům jeho tvorby – a celé moderní poesie – patří rozsáhlá skladba Aproximativní člověk. Básně ve výběru a novém překladu Petra Krále, který je autorem doslovu – zasvěcené studie o básnické tvorbě Tristana Tzary.

      Mluvím já vlci
    • Básnická sbírka. Báseň „Jde to“ ze stejnojmenné knížky přeložil Ivo Fleischmann. Doplněno Poznámkou k francouzskému vydání a Poznámkou k českému vydání od Marie Koťátkové.

      Slunná silnice samá radost
    • První větší český výbor z veršů jednoho ze zakladatelů nového, r. 1916 ve Francii vzniklého literárního směru dadaismu. Doprovází jej obsáhlá studie o autorovi i směru, jehož byl nejen spoluzakladatelem, ale i nad jiné významným a aktivním představitelem. V posledních verších se autor vrací do dávné minulosti a k pramenům francouzského básnictví.

      Paměť člověka
    • This volume contains Tristan Tzara's famous manifestos, which first appeared between 1916 and 1921 and became essential texts of the modern movement and models for Breton's Surrealist manifestos. Art for Tzara was both deadly serious and a game, and the playfulness of his character is apparent not only in his polemic, which often uses dadaist typography, but in the delightful drawings contributed by Francis Picabia. In addition, this volume also contains Tzara's Lampisteries - articles that throw light on various art forms contemporary with his own work, at a time when art, weary of the old certainties, turned into subjective and often abstract forms, favouring the reality of the mind over that of the senses.

      Seven Dada Manifestoes and Lampisteries
    • The abstract woodcuts by Hans Arp and the poems of Tristan Tzara are among the supreme Dada experiments in bookmaking. This book is an exact facsimile of the French edition, with an English language translation.

      Cinema Calendrier Du Coeur Abstrait Maisons Bois Par Arp
    • Featuring 25 Dadaist poems by Tristan Tzara alongside ten woodcuts by Hans Arp, this collection invites readers to explore subconscious interpretations akin to Rorschach tests. It captures the essence of the early Dada movement, known for its radical approach to art and literature, making it a valuable collector's item for enthusiasts of avant-garde creativity.

      Tristan Tzara 25 Poems, Hans Arp 10 Woodcuts
    • Publikácia ONESKORENÉ VINOBRANIE je tak trochu výnimočná preto, lebo výber textov a ich redakcia sú poznačené dosť subjektívnymi kritériami. Zostavovateľ do nej zaradil texty autorov, ku ktorým má osobitý vzťah, od ktorých sa učil a ku ktorým sa s väčšou či menšou intenzitou v priebehu svojej umeleckej aktivity vracal. Paul Verlaine, Jean Arthur Rimbaud, Filippo Tommaso Marinetti, Guillaume Apollinaire, Tristan Tzara, Paul Eluard či André Breton (hoci ten v prítomnom výbore zastúpený nie je) predstavujú pre Ivana Mojíka, autora niekoľkých básnických zbierok, koncentrát tých úsilí a snáh, o ktoré sa moderná európska lyrika v minulom období usilovala. Ivan Mojík prebásňoval ich texty z doslovných prekladov svojej ženy Drahomíry Mojíkovej, ktorá bola za svojho života jeho neoceniteľnou spolupracovníčkou a tlmočníčkou. Aj preto je kniha venovaná jej pamiatke.

      Oneskorené vinobranie. Malá antológia avantgardnej lyriky
    • Tristan Tzara, Rumäne im Pariser Exil, verfasste mit den Dada-Manifesten Musterstücke der literarischen Provokation, die auch heute noch am Geisteszustand der Kultur kratzen. Die Texte gehören zu den Klassikern der modernen Kunstgeschichte. Tzaras skurrile und humorvolle Interventionen definieren das Leben als Wort-Spiel, die Verwirrung sickert als Sprengstoff in die Lücken der Vernunft und Konventionen. In Ergänzung zu den Zeugnissen der dadaistischen Prosa und Poeme beschreibt Tzara anschaulich, wie die Texte auf damaligen öffentlichen Lesungen gewirkt haben. Ob mit Dada oder ohne, Tristan Tzara bleibt einer der originellsten Vertreter der künstlerischen Provokation.

      Sieben Dada-Manifeste