Knihobot

Josef Pieper

    4. květen 1904 – 6. listopad 1997

    Josef Pieper byl profesorem filozofické antropologie na univerzitě v Münsteru v Německu. Byl jedním z nejčtenějších filozofů 20. století. Jeho dílo se zaměřuje na překonávání sekulárního totalitarismu a jeho filozofických základů skrze rehabilitaci křesťanského pojetí člověka, které je spojeno se zkušeností a jednáním. Inspirací pro jeho kritiku současné kultury mu byli zejména Platón a Tomáš Akvinský.

    Josef Pieper
    Volný čas, vzdělání, moudrost
    Tomáš Akvinský
    Základní formy sociálních pravidel hry
    O víře / O naději / O lásce
    Štěstí a kontemplace
    Co znamená filozofovat?
    • Co znamená filozofovat?

      • 94 stránek
      • 4 hodiny čtení
      5,0(2)Ohodnotit

      Filozofovat znamená podle Josefa Piepera zapomenout na účelnost a upotřebitelnost věcí a ptát se, co jsou „ve svém posledním základu“. Filozofuje ten, kdo je schopen vzdálit se od běžných výkladů a obvyklých hodnocení věcí, když před ním náhle vyvstala jejich nová tvář. Filozofování vychází z údivu nad věcmi, které nás každodenně obklopují, nad tím, že vůbec něco existuje, a může být oživováno konfrontací s tradovaným výkladem světa: s mýty, teologií nebo i s texty, které jsou pokládány za racionalistické či ateistické. Filozofické tázání (a v tom je vznešenost i bída filozofie) však nemůže dospět ke konečným odpovědím – ústí v poznání, že svět má charakter tajemství.

      Co znamená filozofovat?
    • Štěstí a kontemplace

      • 95 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,4(3)Ohodnotit

      Každý člověk touží po štěstí, zakouší ve svém nitru žízeň, která volá po utišení. Touha po štěstí je člověku přirozená, vychází z nejvnitřnějšího jádra lidské bytosti, kam byla vepsána už při stvoření. A tato touha musí nakonec dojít naplnění, má-li mít lidský život vůbec nějaký smysl. Kdyby neexistovala naděje na utišení, byl by člověk odsouzen k zoufalství. Lidskou touhu po štěstí ovšem nemůže utišit nic stvořeného. I kdyby člověk získal celý svět, nenasytí se, nepřestane prahnout po něčem víc. Onu nejhlubší žízeň může utišit jedině „dobro v úplnosti“, Bůh sám. Znamená to tedy, že štěstí nám bude dopřáno až na věčnosti? Nikoli. Už zde můžeme okoušet předchuť věčného štěstí, v milujícím patření, v pozemské kontemplaci. Ta není vyhrazena pouze mystikům či světcům, ale každému, kdo se dokáže zastavit, ztišit, žasnout a s láskou pohlížet i na ty nejnepatrnější věci.

      Štěstí a kontemplace
    • Josef Pieper, významný německý filosof 20. století, podává filosofickou analýzu víry, naděje a lásky a ukazuje, jak tyto postoje či úkony souvisejí s existenciální situací člověka. Nejsou krotkou „spořádaností“ a „správným chováním“ šosáka, ale bytostným povýšením lidské osoby. Jsou krajností toho, co člověk může být, naplněním lidské možnosti být. Neochvějně člověka zaměřují k pravému uskutečnění jeho podstaty – k dobru.

      O víře / O naději / O lásce
    • Filosofická a teologická studie o největším scholastikovi Tomáši Akvinském, rozbor jeho osobnosti a díla.

      Tomáš Akvinský
    • Souborné vydání Pieperových pojednání o tzv. kardinálních ctnostech: Praktická moudrost -- Spravedlnost -- Statečnost -- Kázeň a uměřenost.

      Ctnosti
    • Že člověk dává druhému, co je jeho, co mu náleží — na této zásadě stojí veškerý spravedlivý řád na světě. A zase veškeré bezpráví vychází z toho, že se člověku upírá nebo bere, co je jeho, a to ne snad pro neštěstí, neúrodu, oheň, zemětřesení, ale z vůle člověka. O této ideji, která dává suum cuique — každému, co jeho je — budeme mluvit na následujících stránkách. Tato idea se stala společným majetkem západní kultury od starověku přes Platona, Aristotela, Cicerona, Ambrože, Augustina a především prostřednictvím římského práva. Přesněji řečeno, budeme mluvit o uvědomělém postoji, jímž člověk dává každému, co je jeho. Bude řeč o ctnosti spravedlnosti. »Spravedlnost je postoj (habitus), jímž přiznáváme se stálou a vytrvalou vůlí každému, co mu náleží«.

      O spravedlnosti