Knihobot

Josef Krása

    Josef Krása
    České iluminované rukopisy 13. - 16. století
    Středověká nástěnná malba na Slovensku
    Kapitoly z českého dějepisu umění I a II. Předchůdci a zakladatelé. Dvacáté století.
    Jazyk malířského díla
    Svatováclavská kaple
    Význam ve výtvarném umění
    • 1981

      Význam ve výtvarném umění

      • 444 stránek
      • 16 hodin čtení
      4,4(20)Ohodnotit

      Svazek otevírá Panofského úvaha o podstatě humanitních disciplín (dějin umění zvláště) a rozdílech mezi humanitním a přírodovědným bádáním. Následující texty se věnují mimo jiné ikonologické metodě, kterou Panofsky metodologicky propracoval a ukotvil, dějinám renesančního i středověkého umění, vztahu italské renesance ke středověké tradici či vztahu Albrechta Dürera k antické kultuře. Texty shromážděné v publikaci dokládají neobyčejnou erudici autora, pro nějž byl obor dějiny umění součástí širšího proudu humanistické kultury.

      Význam ve výtvarném umění
    • 1980
    • 1978

      Obsah: - hlediska dosavadního hodnocení středověké nástěnné malby na Slovensku - zapojení tvorby do širších geografickokulturních vazeb - aktivizující faktory uměleckého vývoje - hierarchie ikonografických systémů románských - specifikum ikonografie městského prostředí - nejčastější témata gotická a poměr jejich univerzálnosti k místní specifičnosti - charakter slohového vývoje románské malby - spišská skupina a její geneze - malby západogotiského směru - vrstva italských mistrů 3. čtvrtiny 14. století - první vlna furlanských putovních malířů - transformace a odnože furlanského základu - proces lokální syntézy - internacionální krásný sloh - období pozdní gotiky - zlidovělá skupina maleb liptovských - mapa Slovenska s vyznačením lokalit a s rozlišením slohového charakteru středověkých nástěnných maleb 249 černobílých a 38 barevných reprodukcí

      Středověká nástěnná malba na Slovensku
    • 1978

      Reprezentativní publikace o architektuře, sochařství, nástěnné a deskové malbě a knižním malířství českého pozdně gotického umění se soustřeďuje na dobu vlády Jagellonců. Prvořadý zájem věnuje stavbám a uměleckým dílům, jenž vznikala při královském dvoře, sídlech hlavních představitelů panské a patricijské vrstvy blízké dvoru. Výklad je doplněn mnoha reprodukcemi staveb a uměleckých děl.

      Pozdně gotické umění v Čechách (1471-1526)
    • 1971

      Reprezentační publikace přináší studii o vzniku, postupném budování, úpravách a výtvarné výzdobě kaple kolem hrobu zemského patrona ve svatovítské katedrále a sérii zdařilých barevných fotografií z jejího interiéru. Studie sezabývá zejména úpravami za Karla IV., kdy kaple získává opukovou sochu sv. Václava, věžový relikviář, mřížku niky a nový náhrobek světce a kdy malířská dekorace má spirituální ráz, a úpravami za Vladislava Jagellonského, kdydekorace provedená Mistrem litoměřického oltáře je pojata v raně renesančním naturalismu. Z pozdějších období vývoje si všímá zejména druhé čtvrtiny 16. stol., kdy přibývá figurální svícen se sochou sv. Václava a deska seZavražděním sv. Václava, a 17. stol., kdy dochází ke zkreslující přemalbě Daniela Alexia z Květné.

      Svatováclavská kaple
    • 1971

      Druhé vydání bohatě ilustrované publikace o rukopisech z doby Václava IV. bylo doplněno jak o výsledky posledních autorových výzkumů, tak i o nové pohledy na některé otázky dvorského václavského umění, jež do uměleckohistorické literatury přinesli zejména R. Chadraba a K. Stejskal. Rovněž byl rozšířen soupis literatury.

      Rukopisy Václava IV