Špity, špity bábo
- 12 stránek
- 1 hodina čtení
Šnečku, šnečku, vystrč růžky, Kolo, kolo mlýnský, Řekla vrána vráně… Naučte své děti nejznámější česká říkadla.
Šnečku, šnečku, vystrč růžky, Kolo, kolo mlýnský, Řekla vrána vráně… Naučte své děti nejznámější česká říkadla.
Celobarevná publikace mapuje historickou železniční síť na Vysočině, zejména pak v okrese Třebíč (s přesahy do Jihlavy, Znojma, Velkého Meziříčí a Brna). Knihu tvoří čtyři kapitoly, které mapují jednotlivé historické tratě v úsecích Jihlava – Znojmo (Rakouská severozápadní dráha – Österreichische Nordwestbahn), Moravské Budějovice - Jemnice (Císařsko-královské státní dráhy – kaiserlich-königliche Staatsbahnen), Okříšky - Brno a Studenec - Velké Meziříčí (Rakouská společnost státní dráhy – k.k. privilegierte österreichische Staatseisenbahn-Gesellschaft). Tyto kapitoly doplňuje seznam použitých pramenů a literatury. Kniha nabízí více než 170 fotografických příloh. Jsou jimi reprodukce unikátních historických pohlednic z období konce devatenáctého a první poloviny dvacátého století i dobových fotografií, plánů a jízdních řádů vybraných z fondů archivů i významných sbírek soukromých sběratelů.
Kniha hovoří o vztahu jezuitů k protimorovým opatřením v období posledních velkých morových epidemií v Čechách v letech 1679-1681 a 1713-1715
V roce 2019 si připomínáme 170. výročí spojovací dráhy z Brna do České Třebové. Celobarevná publikace „Železniční trať Brno – Česká Třebová na starých pohlednicích“, plná historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb je věnovaná této významné dráze vinoucí se z jihomoravské metropole proti toku řeky Svitavy přes Moravský kras do České Třebové. Kolektiv autorů chce prostřednictvím této (již jedenácté) publikace z řady „Železniční tratě na starých pohlednicích“ připomenout nejen nostalgii rakousko-uherské a československé prvorepublikové železnice, ale také vzpomenout na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří v polovině 19. století tuto trať s jedenácti tunely vybudovali a uvedli do provozu.
Celobarevná publikace plná historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb z první poloviny dvacátého století se zaměřuje na nostalgickou dráhu spojující české Jizerské hory s polskou stranou Krkonoš. Autoři chtějí připomenout nejen nostalgii rakousko-uherské a pruské železnice, ale také mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří před více než stoletím vybudovali jizerskou železnici z Liberce přes Tanvald do Kořenova a její krkonošské pokračování do Jeleni Góry. Úsek mezi Tanvaldem a Kořenovem je nejstrmější a jedinou normálně rozchodnou ozubnicovou železnicí v ČR, kde vlak na necelých sedmi kilometrech překonává výšku 235 metrů pomocí ozubnice Abtova systému. Tři nejstrmější úseky o celkové délce 4,4 km umožňují překonání sklonu až 58 promile, kdy ozubená kola lokomotiv zapadávají do zubů pásové ozubnice. Výstavba této horské trati v létě 1902 zahrnovala čtyři tunely, skalní zářezy a mosty. Z Kořenova trať pokračuje přes 25 m vysoký Jizerský viadukt do Harrachova a dále do polské Szklarske Poręby a Jeleni Góry. Dráha dnes slouží převážně pro osobní dopravu a nabízí nádherné výhledy na Jizerské hory a Krkonoše, včetně nejvyšší české hory Sněžky.
Kniha Žďáráci v letectvu krále Anglie autorů Karla Černého a Petra Krčála mapuje osudy čtyř občanů Žďáru nad Sázavou (tehdy Město Žďár a Zámek Žďár) – čtyř mužů, kteří neváhali a po okupaci vlasti v březnu 1939 odešli za hranice, aby jako českoslovenští letci nabídli svoje služby našim spojencům. Všichni čtyři letci – pilot Arnošt Zábrž, pozorovatel Jindřich Leskauer, palubní střelec Vladislav Břečka i mechanik Jindřich Bílek oblékli uniformu československých letců ve Francii, ale do bojů s letci nacistického Německa vstoupili až na britské půdě, kam byli evakuováni po porážce Francie v červnu 1940.
Zajímavé medailony tří Čechů, rodáků z Vysočiny, kteří za 2. světové války bojovali v řadách britské RAF. Povahově rozdílní, zkušení letci i dvacetiletý mladík, přesto měli mnoho společného. Neváhají po okupaci Německem v březnu roku 1939 odejít do zahraničí, všichni vstupují ve Francii do letectva československé zahraniční armády. Po porážce Francie se dostávají v létě r. 1940 do Velké Británie. Slouží jako piloti a zadní střelec u Bomber Command a 138. perutě zvláštního určení, později u Coastal Command. Všichni tři se postupně stali veliteli osádek 311. československé bombardovací perutě RAF. Josef Stránský se konce války nedožil, Stanislav Huňáček a Jindřich Beneš krátce po komunistickém převratu v r. 1948 opět opouštějí republiku. Jindřich Beneš vstupuje ve Velké Británii znovu do RAF...
Tato drobná knížka si klade za cíl připomenout osudy patnácti z tisíců statečných, kteří se postavili fašistickému zlu. Mnozí za to dali to nejcennější, co člověk má - lidský život.
Celobarevná publikace, plná historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb je věnovaná významné dráze vinoucí se podél Vltavy a Labe. Autoři chtějí prostřednictvím této (již desáté) publikace z řady „Železniční tratě na starých pohlednicích" připomenout nejen nostalgii rakousko-uherské (v tomto případě i saské) a československé prvorepublikové železnice, ale také vzpomenout na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří v polovině 19. století tuto trať z Prahy přes Ústí nad Labem a Podmokly (Děčín) do saských Drážďan vybudovali a uvedli do provozu.
Příběh společného tragického osudu skupiny českých parašutistů a britských letců v letech druhé světové války.